The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Charlotte Sparrenbom

Senior lecturer

Charlotte Sparrenbom

Ekologiskt vatten

Ecological water

• Persson Göran
  • Charlotte J. Sparrenbom
  • Peter Dahlqvist

Summary, in Swedish

Det finns ett stort behov av en ökad förståelse för att de kemikalier vi använder, förr eller senare hamnar i vårt grundvatten.

Grundvattendagarna i Lund avslutades med orden: ” Klockan är fem i tolv för grundvattnet i Sverige. Vad kan just du göra för att skydda vårt grundvatten?”
Vi har idag över 60000 godkända kemikalier i Europa, med mer eller mindre känd påverkan på människors hälsa och miljön. Hur detta påverkar oss idag och i framtiden är dåligt känt och det finns ett stort behov av att öka övervakning och kunskap i frågan. Kemikalielagstiftningen behöver styras upp liksom medvetenheten hos var och en.
Projekt Lilla Klåveröd är ett samarbete mellan HP Borrningar, SGU och Geologiska Institutionen vid Lunds Universitet, där hittills två examensarbete rörande "Vattnets Kretslopp" och "Ekologiskt Vatten" har avhandlats för att medvetandegöra hur viktig kunskap om våra vattenresurser är. Första exemensarbetet handlade om vattnets kretslopp vid Lilla Klåveröd. Jorunn Falkenhaug mottog 10.000:- som pris av SGU´s GD Lena för bästa SGU handledda examensarbete 2014. Med mottot ”förklara så att en 12-åring förstår” hoppas vi nå andra grupper än hydrogeologer, med de examensarbete som utförs på Lilla Klåveröd. Vi önskar lyft frågan om ”Ekologiskt vatten” på grundvattendagarna, då vatten är ett livsnödvändigt livsmedel som trots den stora trenden med ekologiska livsmedel, står utanför och det saknas definition om vad ett ekologiskt vatten är.

Ämnet öppnar till väldigt intressanta diskussioner, oavsett hur insatt man är i vattenfrågor. Att sprida information i förebyggande syfte är ett kostnadseffektivt sätt!

Department/s

• Quaternary Sciences